• De Wegwijzer
  • Team
  • Montessori-onderwijs
  • Leercirkel
  • Rots en Water
  • MijnRapportfolio
  • Leesvoer
    • Schoolgids (pdf)
    • Schoolondersteuningsprofiel (pdf)
    • Buitengewoon verlof
    • Klachtenreglement
  • In de krant
  • Vakanties en vrije dagen
  • Contact
  • Ouders binnen de Wegwijzer
  • Medezeggenschapsraad
  • Activiteitencommissie
  • Kriebelbrigade
  • Wij vertellen je er graag over
  • Nederlandse Montessori Vereniging
  • Alles onder één dak!
  • Groep 1/2
  • Groep 3/4
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
  • En kom eens langs!
  • Open dagen

Groep 7/8


Wij zijn hier al heel wijs en op weg naar de middelbare

 

Voor de groep staan:

Annemieke Groenendijk en Marlise Limmen

 

Met z'n allen op de kiek:

 

Dit staat eraan te komen voor deze groep


 

Meer voor groep 7/8


spreekbeurten  buitensporten  huiswerk

Ook in de bovenbouw wordt er gebruik gemaakt van speciaal ontwikkeld Montessorimateriaal. De kinderen zijn in principe vrij in het maken van een werkkeuze. De kinderen stimuleren ook elkaar; de keuze van de één is een stimulans voor de ander. Zelfstandig verder werken aan de eigen ontwikkeling staat centraal in de bovenbouw. In de bovenbouw wordt van de kinderen verwacht dat zij verschillende werkstukken maken. Ook aan het houden van een spreekbeurt wordt aandacht besteed. Dit gebeurt in overleg met de leerkracht.

Taalvaardigheden
Het accent wordt in deze groep gelegd op het goed kunnen formuleren en een juiste schrijfwijze; het stellen en spellen. Een aantal grammaticale regels komen aan de orde. Onder andere het benoemen van woordsoorten zoals zelfstandig naamwoorden en bijvoeglijk naamwoorden. De kinderen leren vrijwel alle woordsoorten en zinsdelen met behulp van het Montessori-materiaal. Er wordt gebruik van de taal-doen! kast. Met de taal-doen! kast worden kinderen van 6 t/m 12 jaar uitgenodigd om actief, vlot en gevarieerd met taal aan het werk te gaan. Karakteristiek voor taal: doen! is het beleven, begrijpen en beheersen. De taallijn doet bij kinderen beroep op zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken en creatief en analytisch denken. Het maken van verhalen en versjes wordt gestimuleerd. Er wordt gestart met het maken van werkstukken waarvan het onderwerp door het kind zelf, of in overleg met de leerkracht, wordt gekozen. Begrijpend en studerend lezen neemt in de bovenbouw een belangrijke plaats in. Ook besteden we aandacht aan spreekvaardigheid in de vorm van voordrachten, spreekbeurten en boekpresentaties.

Rekenactiviteiten
Hoofdrekenen speelt in de bovenbouw een belangrijke rol. Het is de bedoeling dat het kind meer en meer zonder steun van het materiaal gaat rekenen. Om inzicht te geven worden vaardigheden uitgelegd met concreet Montessori-materiaal. We werken ook in de bovenbouw met de rekenkast “ik wil rekenen”. Een kast vol eigentijds materiaal wat volop aandacht heeft voor begrijpen, rekentaal, automatiseren en memoriseren zodat kinderen hun wiskundige geletterdheid kunnen ontwikkelen. Wanneer het kind het begrijpt kan het verder gaan zonder materiaal. Het materiaal wordt weer gebruikt als blijkt dat het kind het spoor bijster raakt en om inzicht te geven bij gemaakte fouten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het kind op abstract niveau kan rekenen en dat het de geleerde vaardigheden in praktijksituaties kan toepassen. Bij het rekenen maakt de leerkracht, vaak samen met het kind, een analyse van de fouten. Zo weet het kind waar het nog aan moet werken.

Overige vaardigheden
De volgende onderdelen komen ook in deze groep aan bod:

  • creatieve vaardigheden
  • Engels
  • sociale redzaamheid
  • actief en goed burgerschap
  • topografie
  • I.C.T. wijsheid
  • techniek
  • kosmisch onderwijs; de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en natuur worden niet als afzonderlijke leergebieden behandeld, maar in samenhang aangeboden.

De rol van de leerkracht
Kinderen worden in deze groep begeleid in het maken van een werk- en tijdsplanning. Er zijn kinderen die zelf weten wat ze willen leren. Kinderen die daar moeite mee blijven houden worden gestuurd en gestimuleerd. Zij krijgen een opdracht van de leerkracht; het kind wordt verzocht een lesje te vragen over een bepaald onderdeel terwijl een ander de opdracht krijgt te starten met een onderdeel dat door het kind dreigt te worden overgeslagen Een belangrijke taak voor de leerkracht is kinderen te leren eigenaar te worden van hun/haar eigen ontwikkeling. Dit vergroot de motivatie van de kinderen. De leercirkel, coachgesprekken met de kinderen en het MijnRapportfolio van de kinderen zijn belangrijke elementen hierin.
 

En hieronder lees je alles wat er in de groep speelt

Lees verder
groep678

Montessori Kindcentrum


De Wegwijzer
Admiraliteitsweg 40
1601 ED Enkhuizen
T. 0228 20 30 00

@. wegwijzer-enkhuizen@kopwerk.nl

 

Volg ons ook op


FacebookLinkedInInstagram

 

Locatie


Snel naar


Home

 

De Wegwijzer

Onderwijs

Team

Leesvoer:

  • Schoolgids (pdf)
  • Schoolondersteuningprofiel (pdf)
  • Klachtenreglement
  • Buitengewoon verlof

Rots en Water

Vakanties en vrije dagen

Contact

 

Samen met ouders

Ouders binnen de Wegwijzer

Medezeggenschapsraad

Activiteitencomisssie

Snel naar


Wat is Montessori?

Wij vertellen je er graag over

Nederlandse Montessori Vereniging

 

Opvang de Peutertuin

Alles onder één dak

 

De groepen

Groep 1/2

Groep 3/4

Groep 5/6/7

Groep 6/7/8

 

Ervaar het zelf!

En kom eens langs

Open dagen

 Snel naar   


Drie unieke Wegwijzer Kroontjes

Je kan ernaar vissen... of vraag het!

Duik de school eens in

Scholen op de kaart

Stichting Kopwerk

 

Ouderapp Kwieb

Nieuws

Agenda

Foto's

 

Zoeken in de site


Wijzer op weg met de Wegwijzer

Copyright 2025 - Montessorischool de Wegwijzer
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites