• De Wegwijzer
  • Team
  • Montessori-onderwijs
  • Leercirkel
  • Rots en Water
  • MijnRapportfolio
  • Leesvoer
    • Schoolgids (pdf)
    • Schoolondersteuningsprofiel (pdf)
    • Buitengewoon verlof
    • Klachtenreglement
  • In de krant
  • Vakanties en vrije dagen
  • Contact
  • Ouders binnen de Wegwijzer
  • Medezeggenschapsraad
  • Activiteitencommissie
  • Kriebelbrigade
  • Wij vertellen je er graag over
  • Nederlandse Montessori Vereniging
  • Alles onder één dak!
  • Groep 1/2
  • Groep 3/4
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
  • En kom eens langs!
  • Open dagen

Klachtenreglement


Contactpersonen, vertrouwenspersonen en 
klachtencommissie onderwijs Vereniging Bijzondere Scholen

Waar samen gewerkt wordt, kunnen spanningen ontstaan. Spanningen tussen een leerling of een ouder enerzijds en de schoolleiding, een leerkracht of een ander die bij school is betrokken, anderzijds. Mocht een dergelijke situatie zich voordoen dan kunt u hierover praten met de interne contactpersoon van onze school. Dat is de intern begeleider, Lida Noordhout. Wij hanteren overigens het principe: ga eerst naar de leerkracht, dan naar de directeur.
 
Indien er intern op school geen oplossing gevonden kan worden, kunt u een klacht deponeren bij de Landelijke Klachtencommissie VBS, waar de school bij is aangesloten. De Klachtencommissie VBS is onderdeel van de GCBO (Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs). Uw klacht kan leiden tot een advies van de commissie aan de school om bepaalde dingen te verbeteren of anders aan te pakken.  U dient uw klacht in door een ondertekende brief te sturen naar het secretariaat van de commissie. Meer informatie hierover vindt u op www.gcbo.nl.

 

Klachtencommissie Vereniging Bijzondere Scholen

Klachten op het meer schoolinhoudelijke vlak kunnen, indien intern op school geen oplossing wordt gevonden of de klacht niet naar tevredenheid van klager wordt opgelost, direct worden voorgelegd aan de Klachtencommissie onderwijs VBS in Den Haag, bij voorkeur via eerder genoemde website. De klachtencommissie neemt na ontvangst van de klacht deze – mits de klacht qua termijn en inhoud- ontvankelijk is, in behandeling. Beide partijen (klager en school) worden altijd in de gelegenheid gesteld hun mening te geven (hoor en wederhoor). Na behandeling van de klacht, doet de klachtencommissie uitspraak en geeft een advies aan het bestuur van de school. Het bestuur van de school beslist uiteindelijk wat er met dit advies gebeurt.
 
Het klachtenreglement ligt voor een ieder ter inzage bij de directeur

Vertrouwenspersoon

Even voorstellen: Ineke Donjacour, extern vertrouwenspersoon Stichting Kopwerk

 

Belangrijk is het dat een ieder zich veilig, gerespecteerd en welkom voelt in zijn of haar (werk)omgeving. Toch kan het gebeuren dat iemand dat anders ervaart. De oorzaak kan een ervaring van ongewenst gedrag zijn, of (een vermoeden van) een integriteitsincident. Als je hiermee te maken krijgt is het van belang dat je je verhaal vertrouwelijk kwijt kunt. Hierbij kan ik een luisterend oor bieden, je ondersteunen, adviseren en begeleiden. Dit gebeurt op vertrouwelijke basis.

Er zijn diverse vormen van ongewenst gedrag zoals pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, bedreiging, gewelddadig gedrag. Je kunt echter ook andere problemen ervaren waardoor je jezelf niet kunt zijn, je onheus bejegend voelt, of je buitengesloten voelt.

Wat kun je van mij verwachten?

De ondersteuning is soms telefonisch, maar je kunt ook aangeven dat je een ontmoeting wilt om te bespreken wat er aan de hand is. Samen staan we stil bij alle aspecten die er spelen en wat dit voor je betekent. Als je dat wilt kunnen we samen kijken, wat eventueel verdere stappen kunnen zijn. We bespreken op welke manier je het best zou kunnen reageren op de situatie. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om het gesprek aan te gaan met een collega of leidinggevende, kunnen we dit voorbereiden. In sommige gevallen kan ik ook meegaan naar een dergelijk gesprek. Als dat van toepassing is, kan ik adviseren over een verwijzing naar daarvoor in aanmerking komende (hulpverlenings-)instanties of juridische hulp. Als je een formele klacht wil indienen, kan ik hierbij ondersteunen. Dit geldt ook indien je aangifte wil doen bij de politie.

 

Wie is Ineke?

Ik ben Ineke Donjacour. Ik woon in Dirkshorn, een klein dorpje bij Schagen. Ik ben getrouwd en heb 1 zoon van 22 jaar en vijf katten. Ik houd van wandelen, tuinieren en ontwerpen/ maken van kleding. Ik ben werkzaam als HR adviseur bij een Welzijns- en Kinderopvangorganisatie. Daarnaast ben ik gecertificeerd vertrouwenspersoon bij een aantal organisaties.

 

Je kunt mij bereiken op: 0612516843. Ook kun je mij mailen: inedon@gmail.com

Montessori Kindcentrum


De Wegwijzer
Admiraliteitsweg 40
1601 ED Enkhuizen
T. 0228 20 30 00

@. wegwijzer-enkhuizen@kopwerk.nl

 

Volg ons ook op


FacebookLinkedInInstagram

 

Locatie


Snel naar


Home

 

De Wegwijzer

Onderwijs

Team

Leesvoer:

  • Schoolgids (pdf)
  • Schoolondersteuningprofiel (pdf)
  • Klachtenreglement
  • Buitengewoon verlof

Rots en Water

Vakanties en vrije dagen

Contact

 

Samen met ouders

Ouders binnen de Wegwijzer

Medezeggenschapsraad

Activiteitencomisssie

Snel naar


Wat is Montessori?

Wij vertellen je er graag over

Nederlandse Montessori Vereniging

 

Opvang de Peutertuin

Alles onder één dak

 

De groepen

Groep 1/2

Groep 3/4

Groep 5/6/7

Groep 6/7/8

 

Ervaar het zelf!

En kom eens langs

Open dagen

 Snel naar   


Drie unieke Wegwijzer Kroontjes

Je kan ernaar vissen... of vraag het!

Duik de school eens in

Scholen op de kaart

Stichting Kopwerk

 

Ouderapp Kwieb

Nieuws

Agenda

Foto's

 

Zoeken in de site


Wijzer op weg met de Wegwijzer

Copyright 2025 - Montessorischool de Wegwijzer
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers