• De Wegwijzer
  • Team
  • Montessori-onderwijs
  • Leercirkel
  • Rots en Water
  • MijnRapportfolio
  • Leesvoer
    • Schoolgids (pdf)
    • Schoolondersteuningsprofiel (pdf)
    • Buitengewoon verlof
    • Klachtenreglement
  • In de krant
  • Vakanties en vrije dagen
  • Contact
  • Ouders binnen de Wegwijzer
  • Medezeggenschapsraad
  • Activiteitencommissie
  • Kriebelbrigade
  • Wij vertellen je er graag over
  • Nederlandse Montessori Vereniging
  • Alles onder één dak!
  • Groep 1/2
  • Groep 3/4
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
  • En kom eens langs!
  • Open dagen

Groep 5/6


Wij zijn ondertussen aardig op weg naar wijzer

Voor de groep staan

Wouter van der Gulik 

 

Met z'n allen op de kiek:

Dit staat eraan te komen voor deze groep


 

 

Meer voor groep 5/6


 

Wij laten de overgang naar onze middenbouwgroep zo soepel mogelijk verlopen. De kinderen kennen de middenbouwgroep omdat zij daar in hun onderbouwtijd al bezoekjes hebben afgelegd. Vervolgens treffen ze voor een deel dezelfde materialen aan, de kinderen kunnen dus doorwerken met de materialen waarmee ze in de onderbouw en groep 3 al ervaring hebben gehad. Zodoende is er sprake van een ononderbroken ontwikkeling van het kind.

Taalvaardigheden
Het leren lezen is een belangrijke activiteit. Een belangrijke stap in het verder ontwikkelen van zelfstandigheid, immers wanneer je geschreven teksten kunt lezen, kun je ze ook uitvoeren. In de middenbouw wordt er gewerkt met de taal-doen! kast. Met de taal-doen! kast worden kinderen van 6 t/m 12 jaar uitgenodigd om actief, vlot en gevarieerd met taal aan het werk te gaan. Karakteristiek voor taal: doen! is het beleven, begrijpen en beheersen. De taallijn doet bij kinderen beroep op zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerken en creatief en analytisch denken. In de middenbouw groep zijn er veel leeswerkjes beschikbaar om te doen. Er zijn eenvoudige leeszinnen waar de kinderen de handeling moeten verrichten die er geschreven staat. Er wordt gelet op het goed leren schrijven van de letters, op een juiste schrijfhouding en een juiste schrijfrichting. Dagelijks wordt er in de instructiemomenten aandacht gegeven aan het taalonderwijs en regelmatig wordt er een dictee afgenomen.

Rekenactiviteiten
Het Montessori-rekenmateriaal geeft het kind inzicht in de systematiek van ons getallenstelsel. Wij werken met de rekenkast “ik wil rekenen”. Een kast vol eigentijds materiaal wat volop aandacht heeft voor begrijpen, rekentaal, automatiseren en memoriseren zodat kinderen hun wiskundige geletterdheid kunnen ontwikkelen. Het Montessori-materiaal gaat van concreet via symbolisch naar abstract. Het Montessori-rekenmateriaal heeft ter ondersteuning verschillende kleuren: groen voor de eenheden, blauw voor de tientallen en rood voor de honderdtallen. Veel materiaal is zelfcorrigerend, zodat de kinderen zelf kunnen constateren dat iets goed of fout is gemaakt. Wanneer de kinderen een groot aantal oefeningen hebben gedaan met het materiaal, kunnen zij met het symbolische materiaal een “moeilijker” niveau uit voeren, waarna het kind vervolgens in staat is om de sommen “uit het hoofd” te maken. Wij streven er naar dat de kinderen na de middenbouwperiode de vier hoofdbewerkingen; optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen beheersen. De rekenvaardigheden worden ook geoefend met speciale computerprogramma's.

Creativiteit
Tekenen, knutselen, maar ook het schrijven van een verhaal, gedicht of een toneelstukje behoren tot de mogelijkheden. Daarnaast organiseert de leerkracht regelmatig creatieve activiteiten.

Overige vaardigheden
De volgende onderdelen komen ook in deze groep aan bod:

  • sociale redzaamheid
  • actief en goed burgerschap
  • topografie
  • I.C.T. wijsheid
  • techniek
  • kosmisch onderwijs; de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie en natuur worden niet als afzonderlijke leergebieden behandeld, maar in samenhang aangeboden.


De rol van de leerkracht
De kinderen bepalen zelf met welk werk zij willen starten. Sommigen gaan verder met het werk van de vorige dag. Deze kinderen hebben niet direct de hulp van de leerkracht nodig. Samenwerken met elkaar wordt gestimuleerd. Wanneer kinderen geen keuze kunnen maken, helpt de leerkracht daarmee. Een belangrijke taak voor de leerkracht is kinderen te leren eigenaar te worden van hun/haar eigen ontwikkeling. Dit vergroot de motivatie van de kinderen. De leercirkel, coachgesprekken met de kinderen en het Mijnrapportportfolio van de kinderen zijn belangrijke elementen hierin.

En hieronder lees je alles wat er in de groep speelt

Lees verder
groep567

Montessori Kindcentrum


De Wegwijzer
Admiraliteitsweg 40
1601 ED Enkhuizen
T. 0228 20 30 00

@. wegwijzer-enkhuizen@kopwerk.nl

 

Volg ons ook op


FacebookLinkedInInstagram

 

Locatie


Snel naar


Home

 

De Wegwijzer

Onderwijs

Team

Leesvoer:

  • Schoolgids (pdf)
  • Schoolondersteuningprofiel (pdf)
  • Klachtenreglement
  • Buitengewoon verlof

Rots en Water

Vakanties en vrije dagen

Contact

 

Samen met ouders

Ouders binnen de Wegwijzer

Medezeggenschapsraad

Activiteitencomisssie

Snel naar


Wat is Montessori?

Wij vertellen je er graag over

Nederlandse Montessori Vereniging

 

Opvang de Peutertuin

Alles onder één dak

 

De groepen

Groep 1/2

Groep 3/4

Groep 5/6/7

Groep 6/7/8

 

Ervaar het zelf!

En kom eens langs

Open dagen

 Snel naar   


Drie unieke Wegwijzer Kroontjes

Je kan ernaar vissen... of vraag het!

Duik de school eens in

Scholen op de kaart

Stichting Kopwerk

 

Ouderapp Kwieb

Nieuws

Agenda

Foto's

 

Zoeken in de site


Wijzer op weg met de Wegwijzer

Copyright 2025 - Montessorischool de Wegwijzer
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers